انجمن علمی مکانیک هنرستان شهید سلطانی ورنکش

رو ش صحیح روشن کردن موتور در زمستان

پنجشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۶، ۰۱:۱۰ ق.ظ

🔴بهترین روش گرم کردن موتور خودرو در زمستان


 گرم کردن صبحگاهی موتور خودرو به روش درجا کار کردن موتور یکی از باورهای نادرست و اشتباه رانندگان در کشور است و سبب فرسایش شدید موتور و خرابی زودرس آن می شود و به نوعی خود شما با گرم کردن موتور خودرو به این صورت عمر آن را چندین سال کاهش می دهید.


درجا کار کردن موتور برای خودرویی که دست کم 5 ساعت خاموش بوده فرسودگی مکانیکی را به بار می آورد. وقتی موتور خودرو، درجا کار می کند، باعث تولید نوعی کربن می شود و کربن تولید شده نیز، باعث فرسایش سریع قطعات موتور می شود. همچنین به دلیل جریان نیافتن روغن، قطعات داخل موتور بر اثر تماس با هم; شروع به سایش می کنند. یک موتور سرد، منبع آلایندگی بالایی برای محیط‌زیست است. در دمای پایین کاتالیزورهای منبع اگزوز نمی‌توانند به خوبی به وظیفه خود عمل کنند زیرا ساختار آن‌ها به گونه‌ای است که برای رسیدن به حداکثر کارایی باید کاملاً گرم شوند و همین مسأله سبب می‌شود آلایندگی موتور در این حالت بیشتر از حالت گرم باشد. در شرایطی که کاتالیزور سرد است، عملاً می‌توان آن را خارج از مدار در نظر گرفت چرا که تمامی گازهای آلاینده و به ویژه اکسیدهای نیتروژن را بدون تغییر به جو زمین روانه می‌کند.فروش خودرو، برای جلوگیری از این موضوع البته راه حل‌هایی ابداع شده است که شامل نزدیک‌تر کردن کاتالیزور به موتور، استفاده از گرم‌کن برقی و ... می‌شود که بعضی از آن‌ها پر هزینه هستند ضمن آنکه تنها می‌توانند بخشی از مشکل آلایندگی خودروها را در هوای سرد برطرف کنند چرا که یکی دیگر از منابع آلایندگی خودرو در هوای سرد، ترکیب سوخت و هوای موتور است.


در هوای سرد، سوخت، بدنه موتور و هوای ورودی به موتور همگی سرد هستند و به همین دلیل عمل تبخیر سوخت و احتراق به خوبی صورت نمی‌گیرد. در این شرایط سیستم مدیریت موتور برای روشن نگه داشتن موتور و رساندن سریع‌تر آن به دمای ایده‌آل، نسبت سوخت و هوا را تغییر می دهد و حتی گاهی در هوای بسیار سرد این نسبت به 1:1 نیز می‌رسد. این سوخت اضافی در سیلندر به دلیل سرما و البته بر هم خوردن نسبت استوکیومتری، به خوبی نمی‌سوزد و همین مسأله آلاینده‌های متعددی را ایجاد می‌کند. این روند در چند دقیقه اول کار موتور (بدون توجه به میزان فشاری که بر موتور وارد می‌شود) وجود دارد و پس از آن به مرور با گرم شدن موتور، این نسبت به حالت استاندارد باز می‌گردد و آلایندگی موتور نیز کاهش پیدا می‌کند. موتور خودرویی که بصورت درجا کار می کند 50% بیشتر زمان لازم دارد تا گرم شود و چون دیرتر گرم می شود صدمه غیر قابل جبرانی به موتور وارد می کند. موتوری که به جای 5 دقیقه در 10 دقیقه گرم شود دو برابر حالت عادی گازهای سمی تولید می کند و باعث آلودگی هوا نیز می شود. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که موتور اتومبیلی که به جای گرم شدن در 5 دقیقه و با حرکت آهسته 10 دقیقه بصورت درجا کار کند عمرش تا 30% کوتاهتر خواهد شد.


بهترین روش برای گرم کردن موتور خودرو در زمستان آن است که به محض خاموش شدن چراغ روغن و عادی شدن وضعیت کارکرد پیشرانه، با سرعت کم و دور موتور پایین، حرکت را آغاز کرده تا دمای خودرو به حالت عادی رسیده و تمامی قسمت ها در شرایط مناسب کار قرار گیرند، با این کار موتور خودرو سریع تر گرم شده و استهلاک کمتری خواهد داشت.در این شرایط خودروی شما بهترین عملکرد را خواهد داشت

  • sh soltani